Basisopleiding personeelsreglementering voor lokale besturen

Een behapbaar overzicht van de complexe sociale wetgeving voor lokale besturen
1 beschikbare sessie(s) Schrijf u nu in
De voorbije jaren is de sociale wetgeving voor lokale besturen enorm geëvolueerd. Na de goedkeuring van het Besluit Rechtspositieregeling bijvoorbeeld zijn de mogelijkheden voor lokale besturen nog omvangrijker dan daarvoor.  Het BVR RPR van 20 januari 2023 is gebaseerd op vier uitgangspunten, nl.:
  • een minimale kaderregeling waarbinnen zoveel mogelijk keuzevrijheid en autonomie aan de besturen wordt overgelaten;
  •  de mobiliteit verruimen en vlotter maken van het personeel in en tussen overheidsniveaus, en van de private naar de publieke sector;
  • de afbouw van de verschillen tussen statutaire en contractuele personeelsleden;
  • een vereenvoudiging van graden en niveaus waarbij de besturen meer vrijheid krijgen om die zelf te bepalen.
 
Niet alleen het Besluit Rechtspositieregeling bepaalt het kader waarbinnen een tewerkstelling bij een lokaal bestuur wordt geregeld. Daarnaast zijn er nog tal van andere federale en Vlaamse regelgevingen die van belang zijn. De ene regelgeving is al dwingender dan de andere. 
 
Tijdens deze opleiding worden ook de wijzigingen van 2024 meegenomen en wordt al een blik geworpen op wat 2025 nog zal brengen. Na meer dan 20 jaar werd een Europese richtlijn inzake jaarlijkse vakantie omgezet in Belgische wetgeving, maar ook het vervolgverhaal van de flexijobs is als het ware een rode draad doorheen het voorbije jaar. De tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren ipv het medisch pensioen is een feit geworden. 
 
Voor 2025 zijn er een aantal wijzigingen inzake bedrijfsvoorheffing, aantal uren toegelaten studentenarbeid met impact op het inkomen van de student, begrenzing van het flexiloon voor sommige gepensioneerden, maandelijkse uitbetaling vaderschapsverlof, …
 
Met deze editie van deze tweedaagse opleiding kan u verder aan de slag op korte én middellange termijn met de bestaande en/of de toekomstige RPR.
 
Volgende zaken komen onder andere aan bod
  • Welke procedure moet gevolgd worden om in dienst te komen bij een lokaal bestuur? Biedt het BVR RPR 2.0 opties om de procedure te vereenvoudigen?

  • Hoe zit het nu met opvolging en feedback? Klopt het dat het BVR RPR 2.0 hier weinig aan verandert?

  • Onder welke voorwaarden kunnen overuren gepresteerd worden? Blijft het onderscheid tussen Arbeidswet en Arbeidstijdwet verder bestaan?

  • Welke criteria zijn van belang om het salaris van een medewerker vast te stellen? Functieweging en de uitbouw van een eigen loonhuis. Hoe bereid je dit voor? Wat zijn voor- en nadelen?

  • Welke toelagen en vergoedingen kunnen er toegekend worden? Wat zijn de grenzen waarmee een bestuur rekening moet houden? Is het bestuur vrij om toelagen en vergoedingen toe te kennen? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? 

  • Welke afwezigheden zijn mogelijk tijdens een tewerkstelling? Hoe zit het met de verlofdagen in een instelling? En met de feestdagen? 

  • Hoe eindigt een tewerkstelling bij een lokaal bestuur? Wat is er veranderd nu het Ontslagdecreet in 2024 volledig in werking is getreden?

  • Hoe kunnen de RPR van het OCMW en die van het lokaal bestuur het best geharmoniseerd worden? En wat met de personeelsleden met een IFIC-salarisschaal?

Op twee dagen tijd doorloopt u de hele tewerkstelling van een medewerker, van de aanwerving tot de tewerkstelling, incl. afwezigheden, arbeidsduur en verloning, tot het einde van de tewerkstelling. 
 
Hierbij wordt telkens genuanceerd uitgediept hoeveel vrijheid een lokaal bestuur heeft, wordt er aandacht besteed aan het (steeds kleiner wordende) verschil tussen contractuele en statutaire medewerkers. En in het kader van de uit te voeren aanpassingen aan de eigen RPR gaat u huiswaarts met heel wat praktische informatie. 
 
Aanje Kints (Mondea) neemt niet alleen de (nieuwe) RPR uitgebreid onder de loep, maar ook de diverse andere sociale bepalingen die van toepassing zijn op lokale besturen. Naast alle recente nieuwigheden en bijzonderheden, bespreekt zij ook zaken die in de toekomst zullen wijzigen. Zo krijgt u een volledig overzicht van al wat in beweging is én heeft u een degelijke basis om die evoluties goed te kaderen. 



Dit is een ideale vorming voor hr-medewerkers en leidinggevenden geïnteresseerd in een behapbaar overzicht van de complexe sociale wetgeving in lokale besturen. Hier

door zal uw organisatie gewapend zijn om een vernieuwend hr-beleid uit te tekenen, gesterkt om de grote uitdagingen inzake hr aan te gaan.

 

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Klassikale opleidingen
22/04/2025 Gent

Tweedaagse opleiding op 22/4 & 6/5/2025

Spreker
Aanje Kints is senior expert bij Mondea waar ze zich vastbijt in allerhande sociaal-juridische vraagstukken. Het actualiseren van lokale rechtspositieregelingen op maat van een lokaal bestuur, het arbeidsreglement updaten in overeenstemming met nieuwe wetgeving of het oplossen van juridische vraagstukken op een dienst HR behoren tot het gevarieerde takenpakket. Haar ervaring deed ze op bij een lokaal bestuur waar ze meer dan 10 jaar aan de slag was als diensthoofd van de algemene administratie. Haar expertise over de rechtspositieregeling en sociale wetgeving toegepast binnen lokale besturen bouwde ze op als juriste bij een sociaal secretariaat.
Datum
Dinsdag 22 april 2025
Locatie
Take In Gent
Koopvaardijlaan 29
9000 Gent

Klik hier voor een routebeschrijving.

Praktische info

Deze tweedaagse opleiding vindt plaats op dinsdag 22 april en dinsdag 6 mei 2025, telkens van 9.00 - 16.00 u. Onthaal vanaf 8.30 u.

Heeft u vragen?

Dit is een opleiding met een goede mix van theorie en praktijk, met voldoende ruimte om tijdens de opleiding vragen te stellen.

Programma
DAG 1: dinsdag 22 april 2025

8.30 u    Onthaal en registratie van de deelnemers
9.00 u    Personeelsreglementering in lokale besturen | OCMW en gemeente, statutair en contractueel, rechtspositieregeling en arbeidsreglementering, met verwijzing naar het Besluit Rechtspositieregeling (RPR)
10.45 u  Koffiepauze
11.00 u   Indiensttreding bij een lokaal bestuur | Personeelsinzet, functiebeschrijving, vacantverklaring en kandidaatstelling, selectieprocedure, aanstelling, eedaflegging 
12.30 u   Lunchpauze
13.30 u   De verloning bij een lokaal bestuur | Mogelijke vrijheden, salarisschaal, toelagen, vergoedingen en sociale voordelen, het theoretisch budget, indexering en inhoudingen
15.00 u   Koffiepauze
15.15 u   De loopbaan binnen gemeente en OCMW | Bevordering, interne en externe mobiliteit, ambtshalve herplaatsing, mandaatstelsel 
16.00 u  Einde
 
DAG 2: dinsdag 6 mei 2025

8.30 u   Onthaal en registratie van de deelnemers
9.00 u    De arbeidsduur in lokale besturen | Dagelijkse en wekelijkse arbeidsduur, rustpauzes, onregelmatige prestaties en arbeid 's nachts en op zon- en feestdagen
Vorming, opvolging en feedback en tucht
10.45 u   Koffiepauze
11.00 u   Verloven en afwezigheden bij een lokaal bestuur | Jaarlijkse vakantie, feestdagen, ziekte, zorgkrediet, overmacht, ... - deel 1
12.30 u   Lunchpauze
13.30 u   Verloven en afwezigheden bij een lokaal bestuur | Jaarlijkse vakantie, feestdagen, ziekte, zorgkrediet, overmacht, ...  - deel 2
15.00 u   Koffiepauze
15.15 u   Eindeloopbaan binnen gemeente en OCMW met toepassing van de nieuwe regels ingevolge het Ontslagdecreet
16.00 u   Einde
Prijzen
Deze prijzen zijn incl. btw, documentatiemap, koffiepauzes en lunch.
Wie Prijs excl. btw Prijs incl. btw Info
Basisprijs € 412,4 € 499
Kortingsprijs € 371,07 € 449 Prijs per deelnemer VANAF de tweede deelnemer van dezelfde organisatie
Kies 1 of meerdere sessies