Basisopleiding personeelsreglementering voor lokale besturen
De voorbije jaren is de sociale wetgeving voor lokale besturen enorm geëvolueerd. Na de goedkeuring van het Besluit Rechtspositieregeling zijn de mogelijkheden voor lokale besturen nog omvangrijker dan daarvoor. Het BVR RPR van 20 januari 2023 is gebaseerd op vier uitgangspunten, nl.:
- 1/ een minimale kaderregeling waarbinnen zoveel mogelijk keuzevrijheid en autonomie aan de besturen wordt overgelaten;
- 2/ de mobiliteit verruimen en vlotter maken van het personeel in en tussen overheidsniveaus, en van de private naar de publieke sector;
- 3/ de afbouw van de verschillen tussen statutaire en contractuele personeelsleden;
- 4/ een vereenvoudiging van graden en niveaus waarbij de besturen meer vrijheid krijgen om die zelf te bepalen.
Niet alleen het Besluit Rechtspositieregeling bepaalt het kader waarbinnen een tewerkstelling bij een lokaal bestuur wordt geregeld. Daarnaast zijn er nog tal van andere federale en Vlaamse regelgevingen die van belang zijn. Er circuleren heel wat wetgevende initiatieven. Na omzetting ervan in wetgeving worden deze meegenomen in de opleiding en op maat van openbare besturen toegelicht.
Lesgever Aanje Kints (Mondea) neemt in deze basisopleiding personeelsreglementering dus niet alleen de (nieuwe) RPR uitgebreid onder de loep, maar ook de diverse andere sociale bepalingen die van toepassing zijn op lokale besturen. Naast alle recente nieuwigheden en bijzonderheden, bespreekt zij ook zaken die in de toekomst zullen wijzigen. Zo krijg je een volledig overzicht van al wat in beweging is én heb je een degelijke basis om die evoluties goed te kaderen.
Op twee dagen tijd doorloop je de hele tewerkstelling van een medewerker, van de aanwerving tot de tewerkstelling, incl. afwezigheden, arbeidsduur en verloning, tot het einde van de tewerkstelling.
Volgende zaken komen onder andere aan bod:
- Welke procedure moet gevolgd worden om in dienst te komen bij een lokaal bestuur?
- Biedt het BVR RPR 2.0 opties om de procedure te vereenvoudigen?
- Hoe zit het nu met opvolging en feedback? Klopt het dat het BVR RPR 2.0 hier weinig aan verandert
- Onder welke voorwaarden kunnen overuren gepresteerd worden?
- Blijft het onderscheid tussen Arbeidswet en Arbeidstijdwet verder bestaan?
Welke criteria zijn van belang om het salaris van een medewerker vast te stellen? - Functieweging en de uitbouw van een eigen loonhuis. Hoe bereid je dit voor? Wat zijn voor- en nadelen?
- Welke toelagen en vergoedingen kunnen er toegekend worden? Wat zijn de grenzen waarmee een bestuur rekening moet houden?
- Is het bestuur vrij om toelagen en vergoedingen toe te kennen? Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
- Welke afwezigheden zijn mogelijk tijdens een tewerkstelling? Hoe zit het met de verlofdagen in een instelling? En met de feestdagen?
- Hoe eindigt een tewerkstelling bij een lokaal bestuur?
- Wat zijn de regels nu het Ontslagdecreet vernietigd werd door het Grondwettelijk Hof?
- Hoe kunnen de RPR van het OCMW en die van het lokaal bestuur het best geharmoniseerd worden? En wat met de personeelsleden met een IFIC-salarisschaal?
Hierbij wordt telkens genuanceerd uitgediept hoeveel vrijheid een lokaal bestuur heeft en wordt er aandacht besteed aan het (steeds kleiner wordende) verschil tussen contractuele en statutaire medewerkers. En in het kader van de uit te voeren aanpassingen aan de eigen RPR ga je huiswaarts met heel wat praktische informatie.
|
|