Informatiesessie nieuwe mandataris Burgerzaken

Het belang van de burgerlijke stand, begraafplaatsbeheer en het privacybeleid op uw dienst burgerzaken
1 beschikbare sessie(s) Schrijf u nu in

Start er binnenkort een nieuwe mandataris, ambtenaar burgerlijke stand op uw dienst burgerzaken? Dan kan deze cyclus met boeiende topics over werking burgerlijke stand, begraafplaatsen en privacy een zeer nuttige kennismaking zijn met wat leeft binnen een team Burgerzaken. Na deze infosessies kan u met de nodige achtergrondkennis van start gaan met uw nieuwe opdracht.  

Deze driedelige opleiding focust zich op drie verschillende domeinen, nl.

Deel I : Kennismaking met de burgerlijke stand
experten: Melissa De Koninck en Nele Lievens

De dienst burgerlijke stand speelt een cruciale rol in het vastleggen van belangrijke gebeurtenissen in het leven van burgers (geboorte, erkenning, huwelijk, adoptie, overlijden etc). Tijdens deze sessie maakt u kennis met de basisprincipes van de burgerlijke stand.  Wat zijn de specifieke opdrachten van de beambten burgerlijke stand? Wat is de databank akten burgerlijke stand (DABS)? In hoeverre kan de ambtenaar burgerlijke stand bepaalde taken delegeren aan de beambte burgerlijke stand en op welke manier? Door wie kan de ambtenaar burgerlijke stand zich laten vervangen indien deze afwezig of ziek is? Wanneer is de ambtenaar burgerlijke stand bevoegd om huwelijken te voltrekken? Op welke locaties en op welke momenten kunnen huwelijken voltrokken worden? Zijn hier bepaalde voorwaarden aan verbonden? Wat is de rol van de ambtenaar burgerlijke stand in de strijd tegen schijnhuwelijken, schijnerkenningen en schijnsamenwoningen? Bij overlijden dient een controlearts aangesteld te worden? Wat houdt dit in? Hoe wordt deze aangesteld? 

DEEL II : Welkom op de begraafplaats
Het belang van goed begraafplaatsbeheer (en funerair erfgoed)
expert: Tamara Ingels

Als gevolg van het gevoelsmatige en emotionele karakter, werd het begraafplaatsenbeheer in het verleden vaak stiefmoederlijk behandeld en werd de administratie betreffende de begraafplaatsen in het verleden onderschat. Nochtans verdient een goed begraafplaatsenbeheer extra aandacht. Een degelijke administratie draagt bij tot een constructief beleid. Daarom zal experte Tamara Ingels u als mandataris laten kennismaken met de begraafplaats in zijn totale beheer, van onderhoud tot funerair erfgoed dit met het oog op het uitwerken van een degelijk beleid voor de begraafplaatsen.  
Ze behandelt tijdens deze infosessie kort de volgende thema’s: communicatie met de burger, de introductie van duurzaamheid (bruikleen, hergebruik, peterschap), hoe het gelijkheidsbeginsel en rechtszekerheidsbeginsel toepassen, het onderhoud van de begraafplaats managen, hoe omgaan met emotionele burgers, de opmaak van een visienota en een goed beheersplan in combinatie met openbare aanbestedingen, en de (vele) problematieken rond en op de begraafplaats met voorbeelden uit de praktijk.

DEEL III : Privacy in burgerzaken
expert: Nike Wellens

Tijdens deze sessie wordt het belang van privacy in burgeraken toegelicht. Wanneer mogen bepaalde data (een adres, personenlijsten, bepaalde documenten, een uittreksel of afschrift uit de DABS) afgeleverd worden? Kan een mandataris lijsten met persoonsgegevens opvragen en zonder meer toegang krijgen tot het Rijksregister of DABS? Het is niet altijd meteen duidelijk of de vraag van de burger (mandataris, advocaat of bedrijf) of van een (overheids)dienst conform de privacyregels is. Bovendien eisen steeds meer burgers dat hun persoonsgebonden data niet aan derden worden doorgespeeld. En wat betekent GDPR precies?


Deel deze opleiding alvast met uw nieuwe mandataris!

Noot: deze opleiding is uitsluitend geschikt voor de beoogde doelgroep zijnde mandatarissen burgerzaken!

Op de hoogte blijven van niet te missen opleidingen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Burgerzaken | OranjeConnect".

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Live webinars
06/02/2025 online via webinar

3 live webinars op 6 februari, 13 februari & 20 februari 2025

Experten
Melissa De Koninck is coördinator Burgerzaken in de gemeente Asse.
Nele Lievens is experte Burgerlijke stand bij Vanden Broele.
Tamara Ingels is doctor in de Kunstwetenschappen en Archeologie. Ze werkt reeds jaren als zelfstandig consulent voor funerair erfgoed en de begraafplaatsen, als zaakvoerder van INTRO Cultuur en Media. Ze coördineert tal van projecten die van inventarisatie, visievorming en beheersplanning, tot ontsluiting en educatieve pakketten gaan. Daarbij staat de omgang met de dood, begraafplaatsen en funerair erfgoed steeds centraal. Ze publiceert ook regelmatig over dit thema. Ze is tegelijk ook voorzitter van vzw Grafzerkje, een vereniging die zich toelegt op het kenbaar maken van funerair erfgoed naar het grote publiek.
Nike Wellens is afdelingshoofd burgerzaken bij de gemeente Ham.
Datum
Donderdag 06 februari 2025
Locatie
Online (live webinar)

online via webinar
Praktische info
Live webinars

Deze opleiding in de vorm van twee drie webinars gaat door op donderdag 6 februari, donderdag 13 februari & donderdag 20 februari 2025 telkens van 11.00 tot 13.00 u. De link naar de Zoom meetings worden u apart doorgestuurd, evenals de link om de documentatie digitaal te raadplegen. Inloggen kan telkens een kwartiertje vooraf, vanaf 10.45 u.

Stel uw vragen!

Heeft u inhoudelijke vragen of een vraag voor één van onze experten? Aarzel dan niet deze te stellen via de helpdesk op Vanden Broele Connect, ons digitale kennisplatform.

 

Noot: deze opleiding is uitsluitend geschikt voor de beoogde doelgroep zijnde mandatarissen!

Programma

Dag 1 - Donderdag 6 februari 2025
experten: Melissa De Koninck en Nele Lievens
10.45 u. Welkom! U kunt inloggen vanaf nu.
11.00 u. Kennismaking met de burgerlijke stand
13.00 u. Einde

Dag 2 - Donderdag 13 februari 2025
expert: Tamara Ingels
10.45 u. Welkom! U kunt inloggen vanaf nu.
11.00 u. Het belang van goed begraafplaatsbeheer (en funerair erfgoed)
13.00 u. Einde

Dag 3 - Donderdag 20 februari 2025
expert: Nike Wellens
10.45 u. Welkom! U kunt inloggen vanaf nu.
11.00 u. Privacy in burgerzaken
13.00 u. Einde

Prijzen
In deze prijzen zijn de btw en de digitale documentatiemap begrepen. Betaling na ontvangst factuur.
Wie Prijs incl. btw Info
Basisprijs € 220
Kortingsprijs € 199 Abonnees op OranjeConnect 4-in-1
Groepskorting € 199 Prijs per persoon vanaf 5 deelnemers van dezelfde organisatie.
Kies 1 of meerdere sessies