Politiek-ambtelijke verhoudingen in gemeentebesturen

Evoluties en inzichten na één jaar Decreet lokaal bestuur
0 beschikbare sessie(s)

Sinds 1 januari 2019 zijn de meeste bepalingen van het Decreet lokaal bestuur in werking getreden. Inzake politiek-ambtelijke verhoudingen gaat het vernieuwde decreet verder op de weg van het Gemeentedecreet. Instrumenten als de afsprakennota, het managementteam en de mogelijkheid
om bevoegdheden te delegeren van het politieke naar het ambtelijke niveau – die de positie van de gemeentelijke administratie in haar verhouding tot de politiek moeten versterken - blijven behouden.


Toch kan verwacht worden dat het Decreet lokaal bestuur implicaties heeft voor de verhoudingen tussen politiek en administratie. Dit in de eerste plaats ten gevolge van de integratie van gemeente en OCMW, die onder meer gestalte krijgt in de figuren van de gemeenschappelijke algemeen directeur en financieel directeur. Bijkomend kennen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn enerzijds en het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau anderzijds sinds het Decreet lokaal bestuur
eenzelfde samenstelling. Ten derde opteert de decreetgever voor één gezamenlijk organogram voor de gemeente en het OCMW en voor een gezamenlijk managementteam.


Deze studiedag evalueert de invloed van de nieuwe regelgeving op de praktijken binnen de Vlaamse
gemeentebesturen. Hiertoe wordt in de eerste plaats de nodige aandacht geschonken aan het huidige regelgevende kader. Bijkomend wordt ook toegelicht hoe de regelgeving in de Vlaamse gemeentebesturen wordt geïnterpreteerd en toegepast, op basis van een ruime bevraging op het lokale niveau. Verder
wordt een antwoord geformuleerd op de vraag in welke mate de verhoudingen tussen politiek en administratie op het terrein aansluiten bij de verwachtingen gewekt door het Decreet lokaal bestuur. Deze studiedag sluit af met een panelgesprek met mensen uit het werkveld.

 

Programma

08.30 u. Onthaal en registratie van de deelnemers
09.00 u. Gemeentelijke politiek-ambtelijke verhoudingen: regelgevend kader | Sofie Hennau - UHasselt
10.30 u. Koffiepauze
10.50 u. Gemeentelijke politiek-ambtelijke verhoudingen: bevindingen uit de praktijk | Sofie Hennau - UHasselt
12.20 u. Lunchpauze
13.30 u. Politiek-ambtelijke verhoudingen: bevindingen uit audits | Steven Van Roosbroek - Audit
             Vlaanderen
14.00 u. Evoluties in politiek-ambtelijke verhoudingen | Stef Keunen - Agentschap Binnenlands Bestuur
14.30 u. Koffiepauze
14.50 u. Panelgesprek | Moderators: Johan Ackaert & Herwig Reynaert
16.30 u. Einde

 

Opgelet: facturatie gebeurt niet door Uitgeverij Vanden Broele maar wel door SEE (School of Expert Education >> https://www.uhasselt.be/Studiedagen-faculteit-Rechten )

 

PANEL SESSIE GENK

Moderator: Johan Ackaert, UHasselt

Nemen onder meer deel: Wim Dries, VVSG en burgemeester stad Genk | Guy Bodeux, algemeen directeur gemeente Oudsbergen | Myriam Parys, algemeen directeur Diest | Jeroen Windey, administrateur-generaal Agentschap Binnenlands Bestuur | Steven Van Roosbroek, manager-auditor Audit Vlaanderen |Sofie Hennau, UHasselt.

PANEL SESSIE GENT

Moderator: Herwig Reynaert, Centrum voor lokale politiek

Nemen onder meer deel: Kurt Parmentier, algemeen directeur gemeente Wevelgem | Luc Jolie, algemeen directeur stad Aalter & voorzitter exello.net | Jeroen Windey, administrateur-generaal Agentschap Binnenlands Bestuur | Steven Van Roosbroek, manager-auditor Audit Vlaanderen | Sofie Hennau, UHasselt | Jan Vermeulen, burgemeester stad Deinze & Joeri De Maertelaere, burgemeester gemeente Evergem.

 

Op de hoogte blijven van niet te missen studiedagen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Lokale organisatie en werking | MATConnect".

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Kies 1 of meerdere sessies