Financiën voor politie- en hulpverleningszones | tweedaagse

1 beschikbare sessie(s) Schrijf u nu in

De financiële werking van een lokale politie- of hulpverleningszone is geen evidentie. De financiën van de politiezones worden immers nog steeds geregeld door het Algemeen Reglement op de Politiecomptabiliteit (oorspronkelijk KB van 5 september 2001) en die van de hulpverleningszones door het Algemeen Reglement op de Boekhouding van de Hulpverleningszones (KB van 19 april 2014). 

Wilt u weten hoe de financiën van de politie en de brandweer in elkaar zitten? Wilt u de begrotingen en de rekeningen beter begrijpen? Wilt u weten hoe de financiën van de zones verbonden zijn met die van de deelnemende gemeenten? 

Anne Minsart maakt u wegwijs in het jargon en de achterliggende filosofie, en leert u hoe u de rapporten kan lezen en de resultaten kan interpreteren. Deelnemers werken met hun eigen documenten en kunnen al hun vragen stellen aan een expert met heel wat praktijkervaring. 

 

Praktische tips van specialisten 

De (ver)oude(rde) regelgeving en de vele omzendbrieven, die niet steeds even eenduidig zijn, zorgen ervoor dat het voeren van een correcte boekhouding en het maken van de correcte documenten vragen oproept. Lokaal zijn er dan ook verschillende interpretaties ontstaan van hoe met bepaalde vraagstukken moet worden omgegaan. 

In deze interactieve opleiding leidt lesgeefster Anne Minsart u doorheen de boekhouding en de rapporten van zowel politie- als hulpverleningszones, vermits die heel gelijkaardig zijn. Vanuit haar jarenlange praktijkervaring als bijzonder rekenplichtige kaart ze concrete problemen aan en stelt ze oplossingen voor. 

Breng uw eigen documenten mee (en druk ze best ook af)! 

Omdat iedere zone zijn eigenheid heeft, raden we de deelnemers aan om hun eigen vragen en documenten mee te brengen (zie verduidelijking onder 'meer info'). Vragen en problemen worden workshopgewijs besproken. 

Door deze tweedaagse workshop te volgen, leert u concreet hoe u specifieke praktische problemen moet oplossen en krijgt u een helder inzicht in het voeren van een correcte politieboekhouding en het maken en interpreteren van de voornaamste rapporten: begroting en jaarrekening. 

 

Op de hoogte blijven van niet te missen studiedagen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Politie | BlueConnect". 

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Klassikale opleidingen
08/09/2025 Gent

Tweedaagse opleiding (8 en 9 september 2025)

Spreker
Anne Minsart heeft een ruime ervaring als financieel directeur en bijzonder rekenplichtige in de lokale besturen Mol en Leuven. Ze geeft erg gesmaakte workshops en werkte mee aan verschillende publicaties rond financiën van lokale besturen en politie- en hulpverleningszones.
Datum
Maandag 08 september 2025
Locatie
Holiday Inn Gent Expo
Maaltekouter 3
9051 Gent

Klik hier voor een routebeschrijving 
Betalende parking (2,5 euro/wagen)

Praktische info

Duur  

Deze tweedaagse vindt plaats op maandag 8 en dinsdag 9 september 2025, telkens van 9.00 u. tot 16.30 u.
Onthaal vanaf 8.30 u.
 

 

Doelgroep 

Bijzonder rekenplichtingen, CALogs financiën en logistiek, korpschefs, officiers logistiek, ... 

 

Belangrijk | te bezorgen documenten 

Kunt u ons na inschrijving nog onderstaande documenten bezorgen op het mailadres opleidingen@vandenbroele.be? 

  • De  laatste begroting van uw zone

  • De laatste volledige jaarrekening bestaande uit:
            - De begrotingsrekening met bijlagen (formulier T, lijst te innen invorderingsrechten en syntheseverslag)
            - De balans
            - De resultatenrekening

  • De documenten van de laatste begrotingswijziging van dit jaar, of als er dit jaar nog geen begrotingswijziging was, de laatste van het vorige jaar. 

Graag ook de documenten afdrukken en meebrengen naar de les. Dit werkt makkelijker. 
Voorzie uw eigen laptop! 

Programma

DAG 1 | 8 september 2025 

08.30 u. Onthaal en registratie van de deelnemers 
09.00 u. Inleiding, planning en budgettering 
11.00 u. Koffiepauze 
11.15 u. Planning en budgettering (vervolg) 
12.00 u. Lunchpauze 
13.00 u. Bespreking van de economische groepen 
14.45 u. Koffiepauze 
15.00 u. Een duik in het document ‘Begroting’ 
16.30 u. Einde 

 
DAG 2 | 9 september 2025 

08.30 u. Onthaal en registratie van de deelnemers 
09.00 u. De uitvoering van de begroting en de boekhouding – ontvangsten en uitgaven 
11.00 u. Koffiepauze 
11.15 u. De uitvoering van de begroting (vervolg) 
12.00 u. Lunchpauze 
13.00 u. De jaarrekening: totstandkoming en bespreking 
14.45 u. Koffiepauze 
15.00 u. De jaarrekening: totstandkoming en bespreking (vervolg) 
16.30 u. Einde 

Onder voorbehoud van wijzigingen in de volgorde van het programma. 

Prijzen
In deze prijzen zijn de btw, de catering en de documentatiemap begrepen. Betaling na ontvangst factuur.
Wie Prijs excl. btw Prijs incl. btw Info
Basisprijs € 412,4 € 499 Prijs per deelnemer
Groepskorting € 371,07 € 449 Prijs per deelnemer vanaf 3 personen van dezelfde organisatie
BlueConnect-prijs € 329,75 € 399 Prijs per deelnemer, exclusief voor abonnees van BlueConnect > Module Financiën en Logistiek
BlueConnect-prijs met groepskorting € 288,43 € 349 Prijs per deelnemer vanaf 3 deelnemers van dezelfde organisatie, exclusief voor abonnees van BlueConnect > Module Financiën en Logistiek
Kies 1 of meerdere sessies