Introductie tot het debiteurenbeheer van de gemeente

0 beschikbare sessie(s)

Slechts in één van de 609 artikelen van het decreet over het lokaal bestuur wordt er verwezen naar het debiteurenbeheer van het lokaal bestuur. Achter deze bepaling gaat een complex geheel van regels schuil. Deze opleiding heeft als belangrijkste doelstelling om u het overzicht te laten behouden op de materie, zodat u makkelijk u weg kan vinden in de diverse reglementeringen.

Twee organisaties, één debiteurenbeheer

Het opvolgen van het debiteurenbeheer van de gemeente gebeurt best centraal. Dit zorgt er evenwel voor dat medewerkers met heel uiteenlopende invorderingsregels geconfronteerd worden. Een grote tweedeling is er in elk geval tussen fiscale en niet-fiscale invorderingen. Een ander belangrijk verschil is er in de behandeling van de debiteuren zelf. Zo is het van belang om snel een onderscheid te kunnen maken tussen zogenaamde “niet-kunners” en “niet-willers”.

Deze opleiding heeft niet de bedoeling om op alle topics van debiteurenbeheer diep in te gaan, maar wil u een referentiekader aanbieden over wat allemaal behoort tot het debiteurenbeheer van een lokaal bestuur en welke invorderingsmiddelen er bestaan. Ook wordt de link tussen debiteurenbeheer en beleid duidelijk gelegd.

In aparte workshops zullen de verschillende aspecten praktisch en uitvoerig verder worden toegelicht.

Valt buiten de scope van dit webinar: het debiteurenbeheer van het OCMW

INHOUSE?
Wilt u deze opleiding liever inhouse organiseren? Dat kan! Vraag een offerte op maat via info@finconnect.be.

 

Op de hoogte blijven van niet te missen studiedagen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Lokale financiën | FinConnect".

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Kies 1 of meerdere sessies