Klantgericht organisatieontwerp in social profit

2 beschikbare sessie(s) Schrijf u nu in

Klantgerichtheid neemt een steeds prominentere rol in in het denken over en organiseren van hulpverlening, gezondheidszorg, onderwijs, overheid … “Maatwerk” en “cliënt centraal” zijn steeds vaker gehoorde termen. Evoluties in financiering en een groeiende marktwerking binnen de social profit, samen met een sterke evolutie in de profit naar beleving en “customer-delight” als nieuw paradigma én een door toenemend individualisme gedreven zelfbewustzijn van de klant als verzameling van unieke noden en wensen, verklaren én voeden deze trend.

Écht klantgericht organiseren is echter voor veel organisaties een ingrijpende omwenteling, die meer vergt dan wat opsmuk aan de oppervlakte. Een goede klachtenprocedure, een opleiding klantvriendelijkheid inrichten en wat sleutelen aan de teamwerking om meer zelfsturing in te voeren zijn mooie ingrepen, maar niet genoeg.

Organisaties fundamenteel klantgericht inrichten vereist een integraal denkkader, waar het streven naar maximaliseren van klantenwaarde is ingebed in hoe de omgeving wordt geïnterpreteerd, in de missie en de visie, in de cultuur, het leiderschap én het dagdagelijks gedrag van alle medewerkers. De interdependentie van factoren die samen tot klantgerichte organisatieontwerp leiden, wordt weergegeven in het Q-model.

Vorming

Aan de hand van een aantal kennisclips wordt de essentie van het Q-model en de diverse strategieën rond klantgericht organiseren geduid:

  • Kennisclip – Klanten: what’s in a name?
  • Kennisclip – Strategieën naar klantgerichtheid
  • Kennisclip – Het Q-model
  • Kennisclip – Toepassingen en inspirerende voorbeelden

U ontvangt de kennisclips twee weken voor de vorming. Deze kennisclips dienen als basis voor het fysieke intervisiemoment, waar we ervaringen uitwisselen en samen zoeken naar toepassingen in de eigen context.

 

Op de hoogte blijven van niet te missen studiedagen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Welzijn en Zorg | VIEWZ".

Inschrijven

Inschrijven op afzonderlijke sessies
Klassikale opleidingen
18/10/2022 Leuven

Opleiding

Spreker
Tom Vandooren is consultant voor lokale overheden en social profit, en docent aan de Arteveldehogeschool. Hij bouwde ervaring op in onder meer Bijzondere Jeugdzorg, de opvang van kandidaat-vluchtelingen, het buurtwerk en het Algemeen Welzijnswerk. Hij is gepassioneerd door mensen die met, maar vooral voor andere mensen werken en kan op ruime ervaring bogen als consultant voor lokale besturen. Bovendien is hij auteur van een gewaardeerd handboek omtrent klantgerichtheid: “Te mooi om (niet) waar te zijn” evenals van een inspiratiegids omtrent klantgerichtheid specifiek voor lokale besturen: “Over dienstbaarheid” (2021).
Datum
Dinsdag 18 oktober 2022
Locatie
Park Inn by Radisson Leuven
Martelarenlaan 36
3010 Leuven

Klik hier voor een routebeschrijving.

Praktische info
Opbouw opleiding

Deze opleiding bestaat uit twee delen:

1. Kennisclips

Twee weken voor de opleiding sturen we u digitaal een aantal kennisclips door. Deze kennisclips dienen als basis voor het fysieke intervisiemoment, waar we ervaringen uitwisselen en samen zoeken naar toepassingen in de eigen context.

2. Intervisiemoment

Het intervisiemoment vindt klassikaal (fysiek) plaats op 18 oktober 2022 in Leuven. Het specifieke programma vindt u hieronder.

Begrepen in de inschrijvingsprijs

Te mooi om (niet) waar te zijn
Klantgericht organisatieontwerp in social profit

Mensen die in social profit werken zijn heel erg begaan met hun cliënten, bewoners, bezoekers, gebruikers, patiënten, burgers en belanghebbenden.

Waarom hebben deze organisaties het dan toch soms nog moeilijk om voluit voor de klant te gaan? Wat houdt hen tegen om – net zoals sommige profitspelers – alles op alles te zetten voor de klant? Voor alles zal wel een reden en redenering te vinden zijn. Tussen droom en daad staan steeds wetten in de weg en praktische bezwaren.

In dit boek probeert auteur Tom Vandooren om bij te dragen aan iets waar veel socialprofitorganisaties de juiste genen voor hebben: het graag zien van de klant en dit consequent tonen. Met dit boek schaart hij zich niet tegen maar net naast hen in het zoeken naar manieren om terug de held van onze klanten te worden.

Dit boek verkent wat klantgerichtheid kan betekenen in zorg, welzijn, bestuur, onderwijs, … en welke strategieën er zijn om (steeds) waardevol(ler) te zijn voor klanten.

Klik hier voor meer info.

Programma

Intervisiemoment: deze dag wordt klassikaal georganiseerd, het programma ziet er als volgt uit:

08.30 u. Onthaal en registratie van de deelnemers
09.00 u. Kennismaking & doelstellingen
09.30 u. Belang van missie, visie en klantintenties
10.30 u. Pauze
11.00 u. The proof of the pudding: het podium
12.00 u. Regisseren van het podium
12.30 u. Lunch
13.30 u. Inzoomen op regie: HRM en cultuur
14.30 u. Inzoomen op regie: leiderschap
15.00 u. Pauze
15.30 u. Stappen vooruit: aanpakken van verandering
16.30 u. Einde

Prijs
Deze prijs is incl. btw, catering, fysieke documentatiemap én de uitgave "Te mooi om (niet) waar te zijn"
Wie Prijs incl. btw Info
Per deelnemer € 250 Basisprijs
20/10/2022 Gent

Opleiding

Spreker
Tom Vandooren is consultant voor lokale overheden en social profit, en docent aan de Arteveldehogeschool. Hij bouwde ervaring op in onder meer Bijzondere Jeugdzorg, de opvang van kandidaat-vluchtelingen, het buurtwerk en het Algemeen Welzijnswerk. Hij is gepassioneerd door mensen die met, maar vooral voor andere mensen werken en kan op ruime ervaring bogen als consultant voor lokale besturen. Bovendien is hij auteur van een gewaardeerd handboek omtrent klantgerichtheid: “Te mooi om (niet) waar te zijn” evenals van een inspiratiegids omtrent klantgerichtheid specifiek voor lokale besturen: “Over dienstbaarheid” (2021).
Datum
Donderdag 20 oktober 2022
Locatie
Holiday Inn Gent Expo
Maaltekouter 3
9051 Gent

Klik hier voor een routebeschrijving.
Betalende parking (2,5 euro/wagen)

Praktische info
Opbouw opleiding

Deze opleiding bestaat uit twee delen:

1. Kennisclips

Twee weken voor de opleiding sturen we u digitaal een aantal kennisclips door. Deze kennisclips dienen als basis voor het fysieke intervisiemoment, waar we ervaringen uitwisselen en samen zoeken naar toepassingen in de eigen context.

2. Intervisiemoment

Het intervisiemoment vindt klassikaal (fysiek) plaats op 20 oktober 2022 in Gent. Het specifieke programma vindt u hieronder.

Begrepen in de inschrijvingsprijs

Te mooi om (niet) waar te zijn
Klantgericht organisatieontwerp in social profit

Mensen die in social profit werken zijn heel erg begaan met hun cliënten, bewoners, bezoekers, gebruikers, patiënten, burgers en belanghebbenden.

Waarom hebben deze organisaties het dan toch soms nog moeilijk om voluit voor de klant te gaan? Wat houdt hen tegen om – net zoals sommige profitspelers – alles op alles te zetten voor de klant? Voor alles zal wel een reden en redenering te vinden zijn. Tussen droom en daad staan steeds wetten in de weg en praktische bezwaren.

In dit boek probeert auteur Tom Vandooren om bij te dragen aan iets waar veel socialprofitorganisaties de juiste genen voor hebben: het graag zien van de klant en dit consequent tonen. Met dit boek schaart hij zich niet tegen maar net naast hen in het zoeken naar manieren om terug de held van onze klanten te worden.

Dit boek verkent wat klantgerichtheid kan betekenen in zorg, welzijn, bestuur, onderwijs, … en welke strategieën er zijn om (steeds) waardevol(ler) te zijn voor klanten.

Klik hier voor meer info.

Programma

Intervisiemoment: deze dag wordt klassikaal georganiseerd, het programma ziet er als volgt uit:

08.30 u. Onthaal en registratie van de deelnemers
09.00 u. Kennismaking & doelstellingen
09.30 u. Belang van missie, visie en klantintenties
10.30 u. Pauze
11.00 u. The proof of the pudding: het podium
12.00 u. Regisseren van het podium
12.30 u. Lunch
13.30 u. Inzoomen op regie: HRM en cultuur
14.30 u. Inzoomen op regie: leiderschap
15.00 u. Pauze
15.30 u. Stappen vooruit: aanpakken van verandering
16.30 u. Einde

Prijs
Deze prijs is incl. btw, catering, fysieke documentatiemap én de uitgave "Te mooi om (niet) waar te zijn"
Wie Prijs incl. btw Info
Per deelnemer € 250 Basisprijs
Kies 1 of meerdere sessies