Overlijden en actua decreet lijkbezorging en begraafplaatsen
Wanneer een aangifte van overlijden gemeld wordt bij de dienst Burgerzaken start voor de dienst een heel proces. Er moet namelijk met heel wat zaken rekening gehouden worden bij de afhandeling van een overlijden. Tijdens dit live webinar worden die zaken stapsgewijs toegelicht met de nodige praktijkvoorbeelden, modellen en cases.
Tijdens deze opleiding krijgt u antwoord op deze vragen:
- Wie is bevoegd om de overlijdensakte op te maken?
- Wie mag het overlijden aangeven?
- Wie is bevoegd om de begrafenis te regelen?
- Binnen welke termijn moet de overlijdensaangifte worden gedaan?
- Welke vermeldingen bevat de akte van overlijden?
- Welke documenten moeten voorgelegd worden bij begrafenis en crematie?
- Afwerking van het dossier: afleveren verlof tot crematie en begraven, wanneer verlof tot vervoer, statistiek, bijlagen, welke diensten verwittigen, …
- Bijzonderheden: akte levenloos geboren kind, overlijden in het buitenland, repatriëring uit en naar het buitenland, lichaam afgestaan aan de wetenschap, begraven behoeftigen, …
Tijdens de les zal tevens een overzicht gegeven worden van alle relevante wijzigingen aan het Decreet op lijkbezorging en begraafplaatsen (decreet van 9 februari 2024) dat in werking is getreden op 15 maart 2024. Er zal tijdens de opleiding verduidelijkt worden waar dit een impact heeft op de overlijdensaangifte.
Abonnees op OranjeConnect 4-in-1 genieten 10% korting op alle opleidingen Burgerzaken!
Noot: deze opleiding is uitsluitend geschikt voor de beoogde doelgroep: werknemers bij lokale besturen en federale overheidsdiensten (FOD Justitie, FOD Binnenlandse Zaken, FOD Buitenlandse zaken, …).
Dank voor uw begrip hiervoor!
Op de hoogte blijven van niet te missen studiedagen? Klik hier om in te schrijven op de nieuwsbrief "Burgerzaken | OranjeConnect".