Wegwijs in debiteurenbeheer
Ziet u nog het bos door de bomen?
Slechts in één van de 609 artikelen van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) wordt er verwezen naar het debiteurenbeheer van het lokaal bestuur. Achter deze bepaling gaat een complex geheel van regels schuil.
Deze opleiding heeft als belangrijkste doelstelling om u het overzicht te laten behouden op de materie, zodat u makkelijk u weg kan vinden in de diverse reglementeringen.
Twee organisaties, één debiteurenbeheer
Het samengaan van de financiële diensten van gemeente en OCMW zorgt ervoor dat het debiteurenbeheer (idealiter) centraal wordt opgevolgd. Dit zorgt er evenwel ook voor dat medewerkers met heel uiteenlopende invorderingsregels geconfronteerd worden. Een grote tweedeling is er in elk geval tussen fiscale en niet-fiscale invorderingen. Een ander belangrijk verschil is er in de behandeling van de debiteuren zelf. Zo is het van belang om snel een onderscheid te kunnen maken tussen zogenaamde “niet-kunners” en “niet-willers”.
Recente wijzigingen
Recent zijn er belangrijke wijzigingen gebeurd door het programmadecreet van 20 december 2019, dat vanaf januari 2020 in werking is getreden. Een aantal bepalingen van het WIB werden opgeheven en in de plaats wordt verwezen naar het Wetboek van Invordering van 13 april 2019. Allesbehalve een overzichtelijke situatie dus.
Deze opleiding richt zich tot financieel directeurs en medewerkers die in aanraking komen met het debiteurenbeheer van lokale besturen. Op praktische wijze wordt een overzicht van de materie gegeven en worden essentiële items toegelicht. Verwacht geen juridische uiteenzetting, maar handvaten voor de praktijk!
Alle praktische info om op dinsdag 9/6 van start te gaan krijgt u
uiterlijk vrijdag 5/6 per mail toegestuurd!